
Godina je 2006., i Nintendo je izbacio konzolu osjetno slabiju od tadašnjeg Xboxa 360 i Playstationa 3, ali to nikome nije smetalo. Wii je bio instant hit, a ubrzo nakon izlazi i Super Mario Galaxy, novi 3D flagship, i njegov krunski dragulj.
Igra je osvojila svijet: precizne motion kontrole, svježe mehanike, savršen balans između nostalgije i inovacije, a opet zarazno zabavan. Samo tri godine kasnije stigao je i Galaxy 2, još glađi, bogatiji i ispeglaniji, koji je dodao i svima najdražeg digitalnog frenda: Yoshija. oshija.

Galaksijo, pazi se! Mario dolazi
Dolazimo do 2020. Nintendo je pokušao kapitalizirati tu nostalgiju, izbacivši Super Mario 3D All-Stars, komplet koji su činili Super Mario 64, Sunshine i Galaxy, ali uz kontroverzni potez. Ta kolekcija bila je dostupna ograničeno, i fizički i digitalno pa su mnogi, uključujući i mene, ostali kratkih rukava.
Pet godina kasnije, konačno imamo ono što smo čekali: remaster obje Galaxy igre, dostupne za Switch i Switch 2. Pitanje je samo: drži li se ova zvjezdana avantura i dalje, ili su je godine pregazile?

Svaki planet ima svoju temu i karakter
Kad bajka ode u orbitu
Galaxy je prvi Mario koji klasičnu priču o otmici princeze Peach pretvara u svemirsku bajku. Bowser ovaj put koristi moć zvijezda, odnosno Luma bića, kako bi pokorio čitav svemir (bez brige, i dalje otme Peach). Po prvi put upoznajemo Rosaline, tajanstvenu zaštitnicu Luma i čuvaricu svemira, koja Mariju pruža utočište na svojoj letećoj zvjezdanoj postaji. Mario mora skupiti otete zvijezde, Power Stars, kako bi obnovio energiju Observatorija, otključao udaljene galaksije i u konačnici spasio Peach.

Jedan mali planet za velike ljude
Kroz igru otkrivate i njezinu prošlost kroz Rosalininu knjigu priča, niz poglavlja koji prati njeno djetinjstvo, putovanje kroz svemir i stvaranje obitelji s Lumama. Ta melankolična, tiha priča daje emocionalnu dubinu kakvu Mario univerzum do tada nije imao. Novo, Switch izdanje donosi novo poglavlje toj priči.

Samo oprezno, da ne upadnemo u crnu rupu.
Gameplay i gravitacija
Igra se može igrati u handheldu ili docked modu, ali preporučujem igranje na velikom ekranu s razdvojenim Joy-Coniam baš kao nekad s Wiimoteom i Nunchukom. Motion kontrole služe za skupljanje Star Biteova, zvjezdanih ostataka kojim možete hraniti Lume, koje se potom transformiraju u nove zvijezde ili planete. Sa biteovima možete i gađati neprijatelje kako bi ih omamili.
Kad protresete desni Joy-Con, Mario aktivira Spin Attack, ali sada ga je moguće aktivirati i gumbom. Tresti također možete i cijeli Pro Controller, i s njime pomicati kursor. Malo je manje intuitivno od Joy-Cona, ali brzo se naviknete. U handheld modu kursorom upravljate pomicanjem cijelog uređaja, što je malo nepraktično, ali možete koristiti i touch kontrole.

Bušenje do srži planeta!
Mario skače, vrti se i koristi brojne nove transformacije: Bee Mario, Spring Mario, Boo Mario… transformacije dodaju mini-twistove i svaki nivo čine svježim. Svaka galaksija je kolekcija malih planeta između kojih vas Lume lansiraju. Na nekima ćete hodati po površini cijelog malog planeta, a drugi su dovoljno veliki da budu pravi mali svijet.

Zadnja zvijezda nivoa obično završava mini boss fightom
Gravitacija je glavni igrač: kamera je fiksna i stalno vas prati, orijentacija se mijenja, a Mario često trči naglavačke, skače s jednog planeta na drugi i privikava se na nove zakone fizike, što nikad ne prestaje biti zabavno. Cilj svakog nivoa je skupiti zlatnu zvijezdu, jer zvjezdana moć napaja Rosalinin observatorij i omogućuje putovanje u daljnje kutke galaksije. Svaki nivo ih ima nekoliko, a posljednja obično predstavlja neku vrstu boss fighta.

Nivoi su prezentirani kao male galaksije koje progresivno otključavamo
Marijevi pokreti su ograničeniji u odnosu na druge igre, kao da lebdi, što ide u korak sa svemirskom tematikom. Nivoi su linearniji u odnosu na Mario 64, Sunshine ili Odyssey, kamera je većinom fiksna, s ograničenom rotacijom. Sve je pažljivo koreografirano i zna točno što želi od vas. Dok drugi naslovi daju veću slobodu, rekao bih da Galaxy daje jaču prezentaciju.

Mario je konačno cijenjen kako zaslužuje
Galaxy 2: brže, luđe i preciznije
Galaxy 2 nije samo nastavak, nego korak naprijed. Bowser se vraća, ovaj put još veći, strašniji i luđi, a Mario kreće u potragu s vlastitim svemirskim brodom oblikovanim po njegovoj slici i prilici. Dok je jedinica bajkovita, dvojka je fokusuranija na čistu preciznost i igrivost. Svaka galaksija je destilirana do savršenstva – uvodi novu mehaniku, obradi je u dvije-tri iteracije i baci je. Nivoi su kraći, ali izazovniji i kreativniji. Kamera je preciznija, cutscene su kraće a tempo gotovo savršen.

To infinity… and beyond?
Najveći dodatak? Yoshi. On nije stalni suputnik, ali kad je tu, sve se vrti oko njega. Koristi svoj jezik za hvatanje neprijatelja, može se napuhati i letjeti, juriti uzbrdo ili otkrivati skrivene platforme u tamnim prostorima. Svi Yoshi-nivoi su prilagođeni njegovim vještinama i djeluju kao mini-igra u igri. Teško je ne voljeti Yoshija.

U Galaxy 2, prijelaz između nivoa puno je fluidniji i linearniji
Galaxy 2 donosi i nove transformacije: Cloud Mario stvar platforme od oblaka i još više dodaje vertikalnom dizajnu, a Rock Mari se kotrlja i ruši sve pred sobom. Galaxy 2 možda ima manje bajkovitu atmosferu, ali u preciznosti i raznolikosti gameplaya apsolutno briljira.

Yoshi i ja, na krilima zvijezda!
Ljepši nego ikad, ali i dalje isti stari Galaxy
Na Switchu 2 oba naslova se vrte u 4K rezoluciji, s nešto poboljšanim teksturama i boljim svjetlosnim efektima, ali i dalje su ovo više-manje iste igre kao na Wiiu. Ako pomnije promotriti likove, uočit ćete oštrije poligone. Međutim, bezvremenski grafički stil dobro se drži, i ovo je najbolje što je Galaxy ikad izgledao. Cutscene su, doduše, ostale iz Wii ere, te svojom zrnatošću djeluju kao šaka na oko usred kristalno jasnih gameplay sekcija.

Izbornici su redizajnirani, pregledniji i prilagođeni modernim standardima. Postoji opcija aktivirati Assist mode, koji udvostručuje health i vraća Marija na sigurno mjesto nakon pada s platforme. Iskreno? Ne treba vam to. Preporučujem igrati standardni način. Ima više težine i zadovoljstva. Dostupan je i lokalni „co-op“: drugi igrač skuplja Star Biteove s Joy-Conom i pomaže u pucanju, ali osim ako igrate s malim djetetom, ne vidim preveliku zabavu u tome.

Osvojiti zvijezdu lijep je osjećaj i nikad ne dosadi

Soundtrack? Vrh. Ne čudi da su Galaxy teme čest gost na chill Youtube playlistama. Definitivno spadaju među najbolje u cijeloj franšizi. Od Rosalinina valcera do Gusty Garden Galaxy teme, stvara se osjećaj leta kroz svemir, uzbudljivog istraživanja i tihog postojanja. U svakoj galaksiji osjeća se kombinacija tišine, usamljenosti i čiste radosti. Svaki planet ima svoj karakter, vlastitu fiziku i zvučni pejzaž. Sve se čini pažljivo osmišljeno, s dozom poezije. Taj osjećaj istraživanja svemira iz čiste znatiželje, unatoč godinama, nije se izgubio. Zapravo, sad ga je još lakše cijeniti. Ove igre bile su ispred svog vremena, i još uvijek jesu.
Zvijezde i dalje sjaje, samo su malo skuplje
70 eura za bundle, 40 po igri. Za igre stare skoro 20 godina. Nije čudo što je Internet pomalo ogorčen. Ovo su neosporno vrhunske igre, ali Nintendo nije uložio previše truda ovdje, a prodaje ih po cijeni novog naslova. Ako nemate Wii, i fulali ste 3D AllStars, ovo vam je jedina prilika da (legalno) igrate novu, bolju verziju Galaxya. Ako ga niste nikad igrali, definitivno se isplati, iako nije fer. Mislim da je Nintendo komotno mogao tražiti 40 eura za cijeli bundle. Da, izgleda prekrasno i nostalgija udara, ali dati 70 eura za osjećaj koji ste već proživjeli? Teška dilema.
Ove igre su i dalje remek-djela dizajna i mašte. Igrati ih nikad nije dosadno. Nisu izgubile šarm, ritam ni eleganciju, ali izgubile su ono prvo iznenađenje. Nintendo jako dobro zna da prodaje nostalgiju, i radi to besramno dobro. Ako to možete progutati, dobit ćete neke od najboljih platformerskih igara svih vremena, u svom najčišćem, najglađem obliku. Definitivno uživam u igrama, ali da sam ih već igrao… nisam siguran bih li ponovo iskeširao 70 eura za istu vožnju, makar i u 4K.
Primjerak igre za potrebe osvrta ustupio distributer CD Media

Igra, piše i pokušava ne komplicirati. Ne uspijeva uvijek.