Svi se mi sjećamo PlayStationa 3 po igrama. Bio je to stroj na kojem smo prvi put zaigrali Uncharted i gledali Nathana Drakea kako se penje po liticama kao Indiana Jones za novu generaciju. Bio je to stroj na kojem nas je Metal Gear Solid 4 držao prikovane pred ekran dok smo pratili priču o ostarjelom Snakeu.
Jebote, nisam igrao bolji film od tada, a volim Telltale igre.
Bio je to stroj na kojem su open world igre poput Red Dead Redemptiona počele izgledati kao pravi filmovi. Ali ono što možda ne znaš jest da PS3 nije bio samo konzola za igre, u jednom trenutku postao je i dio superkompjutera američkog ratnog zrakoplovstva.
Konzola na kojoj smo haklali FIFA-u i vozili Gran Turismo korištena je za izgradnju jednog od najbržih računala na svijetu.
Da, točno to kaj piše, al malo kasnije o tome.
Priča zvuči kao nešto iz cyberpunk romana. Američko ratno zrakoplovstvo, točnije Air Force Research Laboratory, odlučilo je spojiti čak 1.760 PlayStationa 3 u ono što je kasnije nazvano Condor Cluster.
U to vrijeme to je bio 33. najbrži superkompjuter na svijetu, sposoban za 500 trilijuna operacija u sekundi. Drugim riječima, PlayStation 3, konzola na kojoj si možda prelazio God of War 3, imala je hardver toliko moćan i toliko povoljan da je američka vojska odlučila od njega složiti računalo koje će analizirati satelitske snimke, pratiti objekte u svemiru i razvijati umjetnu inteligenciju. I to sve uz samo 10% potrošnje struje ostalih superkompjutera!
Kako je uopće došlo do toga?
PlayStation 3 bio je posebna konzola. Kad je izašao 2006. godine, bio je nevjerojatno skup – 599 dolara, što je u to vrijeme bilo astronomski. Sony ga je reklamirao kao uređaj budućnosti, a razlog cijene bila je njegova specifična arhitektura. PS3 je koristio Cell Broadband Engine, procesor razvijen u suradnji Sonyja, Toshibe i IBM-a. Bio je to hibrid klasičnog procesora i specijaliziranih jezgri za paralelno računanje.
PS3 je bio sposoban obrađivati ogromne količine podataka istovremeno, što ga je činilo savršenim za kompleksne zadatke poput renderiranja grafike, fizikalnih simulacija i obrade slika. Ono što je gamerima omogućilo realistične igre, znanstvenicima i vojsci omogućilo je da ga vide kao jeftinu alternativu klasičnim superračunalima.
U vrijeme kad je projekt Condor Cluster počeo, cijena jednog PlayStationa 3 bila je oko 400 dolara. S druge strane, usporedivi specijalizirani hardver za superkompjutere koštao je i do 10.000 dolara po jedinici. Razlika u cijeni bila je ogromna.
Američko ratno zrakoplovstvo izračunalo je da mogu složiti sustav jednakih performansi za 5 do 10 puta manju cijenu koristeći PS3. Konačna cijena bila je oko 2 milijuna dolara, a to se bumo svi složili da je sitnica u usporedbi s tradicionalnim sustavima. Osim cijene, tu je bila i energetska učinkovitost. Condor Cluster trošio je samo 10% energije u odnosu na druge superkompjutere sličnih performansi, što je vojsci značilo ogroman plus.
Naravno, nije sve bilo samo stvar cijene. PlayStation 3 je u svojim prvim verzijama omogućavao instalaciju Linuxa. To je značilo da si mogao pretvoriti konzolu u pravi mali računalni sustav s operacijskim sustavom otvorenog tipa. Sony je to u početku reklamirao kao značajku za napredne korisnike.
Službeno je otvoren 2010. u Rimu, država New York, i predstavljan kao najbrže interaktivno računalo u Ministarstvu obrane SAD-a. I to nije bio samo PR trik. Condor Cluster mogao je analizirati slike u ultra visokoj rezoluciji brzinom od milijardi piksela u minuti. To je značilo da satelitske snimke, koje su ranije trebale sate ili dane da se obrade, sada mogu biti obrađene u minutama. Mogao je prepoznati uzorke, pratiti objekte, pa čak i otkriti mutne ili zamagljene letjelice u svemiru koje bi drugi sustavi previdjeli. Ukratko, PS3 je pomogao američkom ratnom zrakoplovstvu da bolje vidi svijet – i to doslovno.
Da stvar bude zanimljivija, u to vrijeme PS3 je bio i dio još jednog velikog projekta – Folding@home. Bio je to globalni znanstveni projekt koji je koristio snagu računala i konzola povezanih na internet kako bi istraživao strukturu proteina i pomogao u pronalaženju lijekova za razne bolesti. Sony je omogućio da PS3 korisnici uključe svoje konzole u Folding@home mrežu, a u jednom trenutku najveći dio snage cijelog projekta dolazio je upravo od igrača koji su željeli pomoći znanosti. Dakle, dok je s jedne strane PS3 služio vojsci za nadzor i obranu, s druge strane služio je i običnim ljudima za pomaganje medicini. Malo konzola u povijesti može se pohvaliti da su istovremeno igrale ulogu u spašavanju života i obrani zračnog prostora.
Naravno, priča ima i svoj bizarni kraj. Nakon što je Sony izdao PS3 Slim, uklonio je mogućnost instalacije Linuxa. To je značilo da više nije bilo moguće koristiti te konzole za projekte poput Condor Clustera. Vojska je zato morala držati starije, “debele” verzije PS3 jer su jedine bile kompatibilne. To je dovelo do smiješne situacije da je američko ratno zrakoplovstvo zapravo ovisilo o starim verzijama konzole koje su se prestale proizvoditi. Kad bi se nešto pokvarilo, morali su nabavljati rabljene jedinice. Ironično, PS3 je postao hardver koji je istovremeno bio cutting-edge i zastario.
No to samo pokazuje koliko je PlayStation 3 bio jedinstven. U svijetu gaminga pamtimo ga po ekskluzivama koje su definirale generaciju: Uncharted trilogiji, Last of Us-u, Killzoneu, Gran Turismu 5 i 6, Heavy Rainu, Resistanceu i mnogim drugima. Ali u svijetu tehnologije pamtimo ga kao konzolu koja je dokazala da se hardver razvijen za zabavu može koristiti i za ozbiljne znanstvene i vojne zadatke.
PS3 je time napravio nešto što nijedna druga konzola do tada nije uspjela. Koliko je Playstation 1 bio početak, koliko je PS2 napravio revoluciju u gaming svijetu, toliko je PS3 napravio čudo u svijetu znanosti i budućeg razvoja igara, jer smo dobili iznimno moćni sustav koji je bio kilometrima ispred PS2.
Nije samo pružio zabavu milijunima gamera diljem svijeta, nego je postao alat u rukama znanstvenika i vojske.
Za mene osobno, PS3 je bio prvi pravi next-gen stroj.
Onaj osjećaj kad sam prvi put ubacio disk i vidio grafiku koja je izgledala kao film je bio nevjerojatan.
Ali još me više fascinira da je ista ta mašina negdje u Americi bila dio sustava koji je mogao analizirati satelitske snimke u realnom vremenu i pomagati pri razvoju umjetne inteligencije. To ti dovoljno govori o tome koliko je Sony tada bio ispred svog vremena.
Mislim da se svi možemo složiti i reći da je PS3 bio kontradiktorna konzola. Preskupa na početku, teško programabilna, kasnila je za Xboxom 360 po pitanju online servisa. Ali na duge staze isplatila se i postala legenda.
Prodala se u preko 87 milijuna primjeraka, imala je katalog igara koji je oblikovao cijelu jednu generaciju, i – što je najluđe, postala dio jednog od najbržih superkompjutera na svijetu. Malo je reći da je PS3 bio više od konzole.
