
Kada se spomenu Pompeji, većini će na pamet pasti priča o erupciji Vezuva i smrtonosnom oblaku pepela koji je zakopao cijeli grad 79. godine naše ere. I dok su se mnogi filmovi i dokumentarci bavili upravo tim trenutkom tragedije, domaća igra Pompeii: The Legacy donosi drukčiji pogled – što bi bilo da su Pompeji ponovno ustali iz pepela? City-builder igre oduvijek su bile magnet za ljubitelje strategije i povijesti. Od starih hitova, poput Caesara i Pharaoh-a, do modernijih projekata, poput Banisheda i Anno serijala, ovaj tip igara se razvio u različitim smjerovima – neki naglašavaju preživljavanje, drugi ekonomiju, a treći grandioznu arhitekturu. Na toj karti sada svoje mjesto traži i domaća igra Pompeii: The Legacy.
Za razliku od većine igara koje stavljaju fokus na izgradnju grada u trenutku procvata civilizacije, Pompeii: The Legacy kreće iz drukčijeg kuta – obnavljanje Pompeja nakon erupcije Vezuva. Dakle, riječ je o alternativnom povijesnom scenariju gdje igrači ne samo da grade i upravljaju resursima, već razvijaju dinastiju, donose zakone, bave se politikom i pokušavaju grad vratiti na noge. Uz standardni city-building, igra nudi i RPG elemente – biranje obitelji, nasljednika, pa čak i sklapanje brakova radi političke koristi. Posebno se ističe fleksibilnost modova: kampanja za one koji žele tutorijal uvod, sandbox za slobodniji razvoj i kreativni način za one koji samo žele graditi bez ograničenja.
Kako stoji u odnosu na klasike i konkurenciju?
- Caesar III/IV – ako tražite čisti rimski city-building fokusiran na zadovoljavanje potreba građana, Caesar je i dalje uzor. No, Pompeii mu daje dodatni sloj kroz politiku i dinastičko upravljanje. Ukratko, nudi dublje društvene i političke sustave.
- Pharaoh / A New Era – egipatski grandiozni projekti i bogata ekonomija teško se mogu nadmašiti, ali Pompeii pokušava ponuditi više slobode i drukčiju atmosferu obnove nakon katastrofe. Nema monumentalne građevine, poput piramida, ali zato daje veću slobodu kroz različite modove.
- Banished – survival aspekt Banisheda je nemilosrdan, dok je Pompeii blaži po tom pitanju, ali dijeli sličnu filozofiju balansiranja resursa i opstanka zajednice.
- Anno serijal – kompleksni lanci proizvodnje i globalna trgovina u Anno igrama još su razrađeniji, ali Pompeii se fokusira na manju, osobniju razinu grada i njegovih ljudi.
Drugim riječima, igra zauzima nišu između povijesne gradnje i dinastijske simulacije, što je rijetkost u ovome tipu igre.
Gradnja, politika i obitelj u istoj igri
Na prvi pogled Pompeii: The Legacy doista i podsjeća na poznate graditeljske klasike kao što je Caesar ili Pharaoh. Gradite kuće, ceste, akvadukte i tržnice, brinete o opskrbi hranom, zdravlju i sigurnosti građana. No, već nakon prvih sati igranja postaje jasno da se ovdje krije i dodatni sloj.
Naime, igra ne staje na ekonomiji i resursima. Ona vas uvodi u političko-društveni sustav Pompeja, gdje kao vođa donosite zakone, odlučujete o porezima, balansirate između interesa bogatijih i siromašnijih slojeva. Uz to, postoji i dinastijski aspekt – birate obitelj (koja stari s godinama i njihovi portreti u igri se mijenjaju u skladu s time), razvijate nasljednike, sklapate brakove iz koristi. Ove odluke nisu samo kozmetičke, već mogu dugoročno utjecati na stabilnost grada, a konkurentske obitelji koriste priliku i za sabotažu.
Dodatni plus je raznolikost načina igre:
- Campaign služi kao uvod i tutorijal
- Sandbox nudi slobodniju igru uz okvirnu priču
- Creative omogućuje potpuno opušteno građenje bez ograničenja
Vizualna i povijesna atmosfera
Grafički gledano, Pompeii: The Legacy nije na razini AAA naslova, ali to i ne pokušava biti. Grad je dovoljno živopisan da prenese atmosferu antičkog Pompeja, a glazba i arhitektura doprinose povijesnom ugođaju. Posebno veseli činjenica da je igra lokalizirana na hrvatski jezik, što ju čini pristupačnijom široj publici kod nas i u regiji. Isprobala sam igru na hrvatskom jeziku i moram priznati da su pojmovi jako dobro definirani i ništa mi niti u jednom trenutku nije zvučalo čudno te mi je domaći jezik odmah „sjeo”, unatoč već sada „ukopanom” engleskom jeziku u gamingu Hrvata. Valja spomenuti i glasove glumaca, koji su sasvim korektno odradili svoj posao.
Zaključak
Pompeii: The Legacy se pozicionira između povijesnog šarma Caesara i survival izazova Banisheda. Nudi dovoljno klasičnih city-building elemenata da zadovolji veterane tematike, ali i dovoljno novih ideja – poput dinastijskog sustava i zakonodavstva – da se istakne na tržištu. Iako je još u Early Access fazi i čeka ga dorada balansa te razvoj vojnih i diplomatskih sustava, već sada je jasno da je riječ o naslovu koji bi mogao pronaći svoju publiku među ljubiteljima antičkih strategija, ali i među onima koji žele podržati domaću produkciju. Iza igre stoji Siscia Games, odnosno jedan čovjek – Željko Kos, koji se usudio zakoračiti u tip igara zahtjevan poput city-buildera i ponuditi nešto novo. Rezultat je zanimljiva kombinacija klasične graditeljske strategije, RPG elemenata i alternativnog povijesnog scenarija. Pompeii: The Legacy je hrabar projekt koji uspijeva ponuditi nešto novo u ovom tipu strategije. Kombinacija graditeljstva, politike i obiteljskih priča daje igri poseban identitet, a povijesna atmosfera Pompeja čini je dovoljno unikatnom da se izdvoji iz mase. Pozitivno je što developer aktivno komunicira s igračima i planira redovita ažuriranja. Potencijal je tu, a što će od njega nastati, ovisit će o podršci zajednice i ustrajnosti u razvoju.
Nije savršena – grafički je skromnija i nađe se poneki neispeglani A.I. artwork, balans resursa zahtijeva doradu, a vojni aspekt tek čeka pravu implementaciju – no unatoč svemu, već sada nudi sate zabave za ljubitelje strategija i graditeljskih igara.
Za sve koji vole antičku tematiku, žele podržati domaći razvoj i ne smeta im poneki nedorađeni dio karakterističan za Early Access, ovo je naslov vrijedan pažnje. Igra je dostupna za PC na Steamu.
Primjerak igre za potrebe osvrta ustupio gospodin Željko Kos (Siscia Games)
