Zvuči kao clickbait naslov koji iskače na Facebooku ili Instagramu, obećava duhovno prosvjetljenje i na kraju vam prodaje knjige sumnjive teološke vrijednosti.
Ali ozbiljno… već neko vrijeme se pitam: Kako? Zašto? I gdje je nestala igra poput originalnog Black & White?
Ne, igra nije nestala – još uvijek postoji. Ali koncept takve igre je potpuno izumro. U vremenu kad nas preplavljuju remakeovi i remasteri, naslovi koji izlaze na gotovo svakoj zamislivoj platformi – pa i na pametnim hladnjacima – Black & White mi se čini kao igra koja zaslužuje novi život. I vjerujem da bi danas bila pravi hit.
Igra koja je dala moć – doslovno
Black & White, prvi naslov Lionhead Studiosa, postao je instant hit kad je izašao 2001. godine. Peter Molyneux još je jednom pogodio u sridu. Studio će kasnije postati poznatiji po serijalu Fable za Xbox i PC, ali ovaj naslov ostaje jedinstven.
Ovdje doslovno igrate u ulozi boga – da, dobro ste pročitali. Igra kombinira elemente artificial life simulacije i RTS-a, ali ono što ju čini posebnom jest način na koji moralni izbori oblikuju svijet oko vas.
Sve počinje jednostavno: nakon uvodne scene birate hoćete li spasiti dječaka iz mora – ili ga prepustiti morskim psima. Dobro ili zlo. Već tada igra postavlja ton: “Be what you will – you are a destiny.”
Vaše biće, vaš odraz
Temeljni mehanizam igre jest odnos između vas i vašeg izabranog bića – krave, majmuna ili tigra. Ta stvorenja ne dolaze moćna i savršena. Trebate ih hraniti, trenirati, učiti ih, igrati se s njima, koriti ih kad pogriješe. Njihovo ponašanje postaje odraz vašeg odnosa prema njima – i to u stvarnom gameplayu. Genijalno.
Kako napredujete, počinjete privlačiti pozornost drugih bogova i njihovih bića, što rezultira epskim bitkama. Iskreno, borbe su bile pomalo nespretne i kaotične, bez pravih kontrola – više kao da gledate navijačku tučnjavu dok kamera leprša oko vas.
Bog preko miša
Igru ste mogli igrati samo s mišem – lijevi klik za kretanje, desni za interakciju, a oba zajedno za upravljanje kamerom. Jednostavno, ali intuitivno.
Srž gameplaya uključuje prikupljanje resursa: hrane, drva, vjere i – seljaka. Da, doslovno – vjera u Boga i seljačka sloga. Prva mapa djeluje kao jednostavan tutorijal, ali kad pređete na drugu, osjećaj moći nestaje – jači bog vas zgazi kao amebu, selo vam izgori, sve kreće ispočetka. Tek na trećoj mapi počinje prava igra.
Ekspanzije i nastavak
Godinu kasnije izašla je ekspanzija, ali nije donijela ništa revolucionarno – nekoliko novih bića poput nosoroga i kokoši.
- dobili smo i nastavak – Black & White 2 – koji je dodatno produbio mehanike, ali nije izazvao jednaki val oduševljenja kao original.
Zaboravljena božanska igra
Black & White je bio jedinstven projekt. Koncept, mehanike, interakcije – sve je bilo povezano. Vaše ponašanje utjecalo je na ponašanje vjernika, a njihova vjera određivala je vašu moć. Bio je to sustav u kojem je moral imao težinu. Prvi put sam odustao. Drugi put sam se vratio. Treći put sam shvatio – ovakvo nešto se rijetko ponavlja.
Nadam se da će netko prepoznati potencijal ove zaboravljene igre i udahnuti joj novi život. Jer ovakvo iskustvo zaslužuju i nove generacije. A mi, stariji gameri? Mi ne starimo. Mi level-upamo. 😉
