Čini se da igrači žude za vraćanjem zlatnog doba “god” simulacija. Fata Deum donosi upravo to — modernu interpretaciju Black & White i Populous žanra, s izmjenom dana i noći, razornom fizikom i ambicioznim sustavom morala i utjecaja. I što je najvažnije – iza svega stoji predan razvojni tim 42 Bits Entertainment, uz podršku Kickstarter zajednice, izdavača Aerosoft te čak 200 tisuća zainteresiranih ljudi na Steamu. Inače, spomenuti indie studio se i specijalizirao zaovaj tip igara te upravo njome i žele vratiti sjaj „god” simulaciji.
Fata Deum gameplay izgleda ovako: danju preuzimate ulogu boga koji inspirira ili zastrašuje. Na vama je izbor u kojem smjeru želite širiti svoj „božanski utjecaj”. Zadatak vam je poticati plebejc…, pardon, stanovnike na razvoj naselja (ili nasilja 🙂 ), izgradnju hramova, kuća, farmi, škola, itd. Možete dijeliti blagoslove ili pak kažnjavati – građani imaju slobodnu volju i povratna reakcija može biti neočekivana. Osim kada vam se otključa opcija ukidanja slobodne volje. Tada baš i nisu tako slobodni te možete spriječiti rulju da ne čini kakve gluposti…Ili pametne stvari koje baš i ne idu vašoj Uzvišenosti u prilog. Noć je prilika za strategiju i manipulaciju. Imate priliku manipulirati snovima svojih stanovnika i planirati idući potez u odnosu na protivničkog boga, uključujući i sabotažu protivničkog naselja.
Konkurenti? Ostali bogovi specijalizirani su za nasilje, zadovoljstvo, obmanu ili plodnost. Svaki s vlastitim stilom, s ciljem osvajanja najviše sljedbenika. Svaki odabir ima jedinstveni stil, vizualni dizajn i pristup. A igrač? Možete biti utopijski graditelj, groteskni tiranin ili nešto između — vaše odluke oblikuju okoliš. Plodna područja ili spaljeno zemljište — sve je na vama. A.I. sustav je još uvijek u poboljšanju, a on je osmišljen tako da se prilagođava vašim potezima i razvija svoju strategiju djelovanja. Osnovni resurs vam je mana koju trošite na bacanje svojih moći. To može biti blagoslov, veća radna učinkovitost, fizička snaga, energija pa i samo zdravlje – svojim stanovnicima možete produžiti život. Ukoliko želite biti zločesti, uz pomoć mane možete sijati strah i treper, uhvatiti i bacati nekog stanovnika, udariti da božanskom šakom pa i usmrtiti – ovisno o tome koliko dugo držite pritisak mišem. Duži pritisak, veća šteta. Stoga, oprezno ukoliko ne želite pretjerati s kaznom.
Vaši stanovnici će vam povremeno iskazivati svoje želje putem molitvi, a na vama je za odlučiti hoćete li im uslišati molitve. Ukoliko ih na otprilike dva dana zapostavite, može vam se vrlo lako dogoditi da se pobune protiv vas. Tada vas počnu ismijavati kroz pogrdne pjesme i dizati bunu. Sve bude popraćeno jednom simpatičnom cut-scenom. U tom slučaju, malo usađivanja straha u kosti može vratiti ove neposlušne podanike natrag gdje im je mjesto. Pokažite im tko je glavni! Valja napomenuti da resurse, poput drveta i kamena, možete upotrijebiti za izgradnju za sada oko 20ak građevina. Nudi vam se i mogućnost trgovine između naselja u kojima imate dominantan utjecaj pa na taj način možete prenijeti resurse u drugi podanički grad, ukoliko je neki u deficitu s određenim resursom. Kako vam se broj stanovnika povećava, tako je potrebno voditi računa o tome imaju li svi mjesto za stanovanje te ima li vaše naselje dovoljno hrane. Kada smo već kod nataliteta, možete baciti i ljubavne čini na svoje stanovnike i poput Kupida posredovati u zaljubljivanju…Ili pak baciti kletvu na nekoga od njih pa da nikad ne pronađu svog životnog partnera.
S obzirom da je sustav sakupljanja iskustva i bodova prilično kompleksan, u određenim trenucima praćenje tutorijala može biti izazovno. Na primjer, stvari funkcioniraju dok eventualno upravljate jednim naseljem. Čim se počnete širiti na iduće, dolazi do problema zvanog mikromenadžment. Puno je stvari koje morate u jednom danu obaviti, a dan traje prilično kratko. Pogotovo ako želite uslišati molitve, bacati moći i zadavati stanovnicima neke građevinske zadatke te uz to sve još pokušati obraditi podatke koje vam iznosi tutorijal iznenada s nekom novom informacijom. Ono što je ipak dobro kod njega, jest mogućnost određivanja kada želite da se idući slijed rečenica tutorijala nastavi. Jedino mislim da lijevi klik miša nije najbolja opcija za to, jer ga stalno morate koristiti pa ako „promašite” kliknuti na nešto specifično u vašem naselju, tutorijal nastavi dalje sa svojom pričom, a vi pokušavate napraviti nešto drugo dok nije isteklo. A informacija je jaaako puno, ponekad do naporne razine. Uz to, imate sekundarne zadatke koji vam donose bodove iskustva, a njih koristite za upgrade postojećih ili kupnju novih moći.
Problem je što se zadaci znaju nagomilati, a većina njih je vremenski ograničena pa to zna postati stresno. To je u neku ruku natjecanje s drugim bogovima pa bi bilo poželjno što više ih riješiti. Treba spomenuti da igra ima i mogućnost destrukcije. Meteoriti, rušenje hramova i destruktivne moći pružaju spektakl i od vas traže dublju strategiju ako nekome zagorčate život…ili drugi pak vama napakoste. Grafika i vizualni efekti općenito su spektakularni za ovaj indie naslov i bez sumnje cijela situacija izgleda lijepo na 4K postavkama, kao i cut-scene u kampanji.








Ukratko, Fata Deum je najambiciozniji pokušaj oživljavanja “god game” tipa igre u zadnjem desetljeću. Pravi naslov za fanove koji žele stratešku dubinu, moralne dileme i apokaliptičku zabavu. Uz određeni stupanj update-a i bolju optimizaciju tutorijala, može postati “duhovni nasljednik” klasika, poput Black & White, s modernom kombinacijom strateškog upravljanja, morala i nadnaravnog rivalstva. Što se tiče dostupnosti, igra je upravo u prodaji za PC i Mac od 15. rujna 2025. Ako ste raspoloženi za božanske eskapade — ma koliko one bile blagonaklone ili demonski nasilne — Fata Deum zaslužuje mjesto na vašoj listi.
Primjerak igre za potrebe osvrta ustupio razvojni studio 42 Bits Entertainment i izdavač Aerosoft

