
U svijetu prepunom indie RPG-ova, Drova: Forsaken Kin ističe se kao jedinstven naslov. Razvijen od strane Just2D, ovaj naslov spaja duboko narativno iskustvo sa surovim, nemilosrdnim svijetom u kojem odluke imaju težinu, a preživljavanje nikada nije zajamčeno. Bilo da je riječ o mračnom vizualnom pripovijedanju ili izazovnom borbenom sustavu, Drova igračima pruža iskustvo koje se izdvaja od konkurencije.
Podijeljeni svijet
U središtu Drove nalazi se svijet podijeljen između dviju sukobljenih frakcija! Ovo nije jednostavna priča o dobru i zlu; umjesto toga, igrači se nalaze u svijetu moralne nejasnoće, gdje nije pretjerano jasno gdje će neki od razgovora sa likovima otići te kakve će neočekivane posljedice biti iza questova koje odlučimo pratiti za našu avanturu. Odmah na početku igre imate priliku već upoznati mehaniku igre u odlučivanju. Pa tako na početku igre dobijete kristal koji treba dostaviti druidima iz Nemetona. Na putu dolazite do naselja izopćenika iz Nemetona koji vam postavljaju dilemu: hoćete li razgovarati sa druidima u naselju, ili ćete nastaviti prema Nemetonu i druidima kako vam je i preporučeno od strane junakinje koja nam je predala kristal. Odluka je u potpunosti na vama i oblikovat će tijek vaše priče, naglašavajući složene moralne nijanse koje definiraju ovaj svijet. Drova definitivno daje igračima mogućnost da oblikuju svoj tijek i kraj priče na fenomenalno suptilan način.

Ova narativna struktura daje igračima mogućnost da biraju strane – ili da ostanu neutralni – ovisno o vlastitim vrijednostima. Obje frakcije nude različite ideologije i ciljeve, zbog čega vaša odluka ostavlja jak dojam dok prolazite kroz svijet oblikovan stoljećima sukoba i skrivenih tajni.
Umijeće priče
Just2D stavlja snažan naglasak na pripovijedanje priče koja poštuje inteligenciju igrača. Sama mitologija priče postupno se otkriva, a misterije su razotkrivene kroz bilješke, razgovore i suptilne elemente okoliša, umjesto kroz pretjerano očito objašnjavanje. Ovakav pristup pripovijedanju svakako bi vas trebalo dublje uvuči u okruženje svijeta, potičući istraživanje i nagrađujući one koji se potrude istražiti svaki kutak ovog opustošenog svijeta.

Diskretne narativne odluke i jedinstvene interakcije s likovima pridonose osebujnom doživljaju Drove. Svaki lik ima vlastite motive i složenost, što osigurava da vaša interakcija s likovima u igri nije samo zadatak-nagrada. Ovdje postoji prava dubina – osjećaj da se radi o živom svijetu u kojem vaše odluke, mogu imati utjecaj na društveni i politički krajolik igre. Također i određena evolucija priče dolazi do izražaja, pa bi tako u jednom trenutku mogli shvatiti da vam se vaša fakcija ne sviđa, te se možda priklonite drugoj.
Vizualna estetika: pixel art u novom svjetlu
Na prvi pogled, Drova se čini kao još jedna u nizu igra s pixel art grafikom koja dominira indie RPG tržištem. No, developeri su se potrudili te su priredili odličan pixel art okruženje koje je bogato atmosferom i tamnom ljepotom. Boje su prigušene, a vizualna estetika igre oslanja se na sjene, propadanje i pustoš – što savršeno odražava tematsku srž igre. Pomalo podsjećajući i na Gothic.

Svijet je prikazan kao surov, s krajolicima ispunjenim ostacima prošlih bitaka, propalim selima i jezovitim šumama koje kao da se protežu unedogled. Ovo je okruženje stvoreno ne za udobnost igrača, već da izazove osjećaj nelagode i opasnosti – ono koje vas mami naprijed, dok vas istovremeno upozorava na prijeteće opasnosti. Odlično za kišne jesenske gaming večeri.
Borba: nema mjesta za greške!
Borba u Drovi je nemilosrdna, i upravo to je čini izuzetnom. Za razliku od mnogih akcijskih RPG-ova, ovdje nije moguće nasumično pritiskati tipke i očekivati pobjedu. Borbeni sustav nagrađuje strpljenje, strategiju i razumijevanje neprijatelja. Igrači moraju pažljivo koristiti svoju izdržljivost – koja se troši za napade i izbjegavanje – što ih prisiljava na promišljeno djelovanje prije nego što se upuste u borbu.

Bitke su teške, a svaki susret nosi osjećaj važnosti. Bez obzira borite li se protiv slučajnog razbojnika ili smrtonosne zvijeri, morate biti pripremljeni, pravilno opremljeni i mentalno spremni za borbu. Smrt nije samo privremeni neuspjeh, već podsjetnik na važnost svakog poteza koji napravite.
Oružja i čarolije su raznoliki, dajući igračima fleksibilnost u odabiru preferiranog stila igre, ali svaki izbor nosi svoje kompromise. Svaki potez, svaki zamah ili čarolija imaju svoju svrhu, a svaka borba predstavlja izazov sa strmom krivuljom učenja koja nagrađuje upornost.
Crafting i preživljavanje
U Drovi, borba nije jedini izazov – sustavi izrade i upravljanja resursima jednako su važni za vaše preživljavanje. Morat ćete prikupljati materijale za izradu oružja, pripremu napitaka i nadogradnju opreme. Ovaj ciklus izrade potiče istraživanje i osigurava da svako putovanje ima dodatnu svrhu osim borbe protiv neprijatelja. Pri tome je važno spomenuti kako je crafting sustav relativno dobro razrađen.

Oskudnost resursa povećava napetost tijekom putovanja. Ako ostanete bez zaliha, postajete ranjivi, dok pažljivo planiranje i izrada mogu značiti razliku između života i smrti. Ravnoteža između rizika i nagrade stvara zadovoljavajuću napetost koja prožima otvoreni svijet igre. U svakom slučaju vjerujem da ćete se pronaći u mnogim situacijama za koje će neki vjerojatno reći da im sustav povećava pretjeranu kompleksnost igre. No kao i sa većinom kvalitetnih indie igara – i ova drži do određene razine kompleksnosti ispod koje smatra da mehanike ne bi imale smisla (što je vrhunska prednost indie igara).
Igra nema sustav “up/down scaling” tako da je po tom pitanju prilično old-school, te taj dio posebno cijenim. Jednostavno se može desiti da hodate nekim dijelom mape, koja u pravilu ima čudovišta kojima ste “dorasli”, te odjednom nabasate na lika koji vas kompletno samelje jer ste ušli u blizinu njegovog boravišta. Sami developeri preporučaju da se zbog toga držimo puteva koji su nam dati ukoliko želimo imati manje frustrirajuće iskustvo – no za one koji vole istraživati je definitivno povećan izazov te ga time čini i rizičnijim poduhvatom.
Izbori, odluke i posljedice
Možda najvažniji aspekt ovog zanimljivog retro CRPG-a je naglasak na igračeve izbore i njihove često brutalne posljedice. Za razliku od mnogih RPG-ova koji daju izbore bez stvarnih posljedica, Drova se trudi da vaše akcije odjeknu kroz cijeli svijet igre. Odluke koje donesete mogu imati nepredvidive učinke na buduće događaje, odnose, pa čak i ravnotežu moći između zaraćenih frakcija.

U određenim situacijama, možete odlučiti surađivati s frakcijom za trenutačnu nagradu, samo da biste kasnije otkrili da njihove vrijednosti nisu u skladu s vašim dugoročnim ciljevima. Suprotno tome, možete ostati neovisni, radeći za vlastitu korist bez da se upletete u politiku. Ove odluke definiraju ne samo vaše iskustvo igre, već i način na koji svijet reagira na vas. Priča koja proizlazi iz vaših izbora čini Drovu osobnim iskustvom, stvarajući jedinstven doživljaj za svakog igrača. Svijet oko vas reagira i mijenja se ovisno o vašim postupcima, ostavljajući dojam stvarnog utjecaja na događaje.
Atmosfera i zvuk
Atmosfera tijekom igranja dodatno je pojačana izvrsnim zvučnom podlogom. Zvukovi prirode, šuštanje lišća, zavijanje vjetra i škripanje starih drvenih konstrukcija stvaraju jedinstvenu zvučnu kulisu. Ove ambijentalne zvukove povremeno prati suptilna, jeziva glazbena partitura koja se javlja u ključnim trenucima, naglašavajući ozbiljnost situacije. Glazbeni elementi dodatno pojačavaju emocionalni dojam igre. Glazba se javlja točno kada treba, stvarajući atmosferu koja dodatno pojačava napetost ili donosi trenutke kratkog predaha.

Zaključak: indie RPG vrijedan pažnje
Drova: Forsaken Kin primjer je kako klasični RPG elementi mogu biti spojeni s modernim, nekompromisnim pristupom. Just2D je stvorio svijet koji odbija igrati po tipičnim pravilima—svijet gdje se priča, borba i igračeve odluke isprepliću u iskustvo koje je brutalno izazovno i duboko zadovoljavajuće.

Za one koji traže RPG koji nudi više od jednostavnog istraživanja i borbe, Drova bi mogla biti upravo ono što traže. To je igra koja traži vašu pažnju, izaziva vaše vještine i tjera vas da zaslužite uspjeh. Bez obzira na to koju stranu odaberete ili odlučite kročiti vlastitim putem, Drova obećava avanturu koju ćete vjerojatno dugo pamtiti.
Preporuka
Ako ste ljubitelj izazovnih indie RPG-ova s dubokom pričom, složenim narativom i važnim izborima, te više mogućih završetaka priči, Drova: Forsaken Kin se toplo preporučuje. Njegova kombinacija borbe, atmosferske grafike i bogate naracije sa sustavom posljedica očarat će one koji traže uronjeno i promišljeno – a istovremeno mračno – iskustvo.
Primjerak igre za potrebe osvrta ustupio izdavač Deck 13.